Analýza znalostí
Analýza znalostí je jednou z klíčových částí celého dotazníku. V dalších částech práce se zabýváme hypotézami, zda znalosti z oboru jaderné energetiky a energetiky souvisí s postoji k jiným otázkám.
Pro zjištění znalostí bylo použito 6 znalostních otázek:
1. K čemu slouží moderátor v reaktoru?1První a druhá otázka je důležitá k pochopení rozdílu mezi stávajícími elektrárnami a elektrárnou Černobyl, tedy k pochopení technických a bezpečnostních rozdílů. Třetí a pátá otázka testuje geografické a geopolitické vlastnosti. Čtvrtá otázka se zaměřuje na procento obohacení jaderného paliva, což přímo souvisí s eventuální možností zneužití. Poslední šestá otázka se týká znalosti legislativy v České republice.Tyto otázky v žádném případě nejsou pouze doménou odborníků, ale jsou spíše zaměřené na všeobecné znalosti.
Nejvíce zajímavým zjištěním bylo velmi vysoké procento špatných odpovědí u otázky č.5. Plných 40,32 % respondentů zvolilo možnost Francie4 . Zdá se, že tento stát je vnímán jako velmoc v počtu jaderných elektráren. Nejméně správných odpovědí bylo v otázce č. 3, kdy 43,91% osob vůbec nedokázalo odpovědět.
Ohodnocení znalostí
Součtem počtu správných odpovědí u každé osoby byla získána veličina znalost5 . Rozložení této veličiny v populaci je přibližně normální.
Na čem závisí znalost?
Statisticky významný je rozdíl mezi znalostmi mužů a žen, což je v souladu s očekáváním. Dle vzdělání mají vyšší znalosti vysokoškolsky vzdělaní lidé oproti středoškolákům (s maturitou). Rozdíl vzdělání pro tyto dvě skupiny je statisticky významný. Díky atypickému výběru populace (převaha studentů s nedokončeným vzděláním) však může docházet k jistému zkreslení výsledků.
Podpora jaderné energetiky
První otázka zjišťovala podporu jaderné energetiky u jednotlivců. Pro zpřesnění výsledku byla ke každé odpovědi přidána charakteristika tak, aby bylo jasné, co který postoj vyjadřuje6 . Dle předpokladu v populaci jasně převažuje výrazný „projaderný" postoj.
Otázka: „Jaký je Váš postoj k jaderné energetice v České republice?"
Přívrženci jaderné energetiky mají lepší znalosti než ostatní.
Z výše uvedeného grafu plyne, že silné postoje (ANO, NE) jsou spojeny s vyššími znalostmi jaderné energetiky než zdrženlivější postoje (spíše ANO/NE, Nevím). Taktéž platí korelace mezi znalostmi a přijatelností jaderné energetiky .
První otázku doplňuje, konkretizuje otázka vyjadřující postoj k eventuální dostavbě jaderné elektrárny Temelín.
Otázka: „Jak byste v referendu odpověděl(a) na otázku: „Chcete, aby se v areálu jaderné elektrárny Temelín dostavěly a uvedly do provozu nové moderní jaderné bloky?"
Zajímavostí výsledku otázky je vyšší zastoupení postoje ANO než v otázce č.1., který se dá vysvětlit několika možnými příčinami:
Analogicky jako u předcházející otázky platí, že hlasující pro dostavbu Temelína mají lepší znalosti než odpůrci a nerozhodnutí.
Poznámky
1. Správná odpověď zněla: „Ke zpomalování neutronů, které jsou poté schopny rozštěpit jádro atomu.“