Dotazníkový průzkum – II. Znalosti a podpora jaderné energetiky

Autor: Lukáš Rytíř <proatom(at)luksoft.cz>, Téma: Ostatní, Vydáno dne: 08. 05. 2007

V druhém dílu analýzy dotazníkového průzkumu se zabýváme podporou jaderné energetiky a vlivem znalostí na vnímání jaderné energetiky.

Analýza znalostí

Analýza znalostí je jednou z klíčových částí celého dotazníku. V dalších částech práce se zabýváme hypotézami, zda znalosti z oboru jaderné energetiky a energetiky souvisí s postoji k jiným otázkám.

Pro zjištění znalostí bylo použito 6 znalostních otázek:

1. K čemu slouží moderátor v reaktoru?1
2. Z jaké látky je moderátor v jaderné elektrárně Temelín?
3. Kolik je na světě funkčních jaderných elektráren (reaktorů)?2
4. Jaké je průměrné obohacení uranu izotopem U235 pro temelínský reaktor (VVER1000)?
5. Který z následujících států má nejvíce jaderných elektráren?
6. Jak jsou dotovány obnovitelné zdroje energie v České republice?

První a druhá otázka je důležitá k pochopení rozdílu mezi stávajícími elektrárnami a elektrárnou Černobyl, tedy k pochopení technických a bezpečnostních rozdílů. Třetí a pátá otázka testuje geografické a geopolitické vlastnosti. Čtvrtá otázka se zaměřuje na procento obohacení jaderného paliva, což přímo souvisí s eventuální možností zneužití. Poslední šestá otázka se týká znalosti legislativy v České republice.Tyto otázky v žádném případě nejsou pouze doménou odborníků, ale jsou spíše zaměřené na všeobecné znalosti.

 Počet správných odpovědí na každou otázku.
Počet správných odpovědí na každou otázku.

Nejvíce zajímavým zjištěním bylo velmi vysoké procento špatných odpovědí u otázky č.5. Plných 40,32 % respondentů zvolilo možnost Francie4 . Zdá se, že tento stát je vnímán jako velmoc v počtu jaderných elektráren. Nejméně správných odpovědí bylo v otázce č. 3, kdy 43,91% osob vůbec nedokázalo odpovědět.

Ohodnocení znalostí

Součtem počtu správných odpovědí u každé osoby byla získána veličina znalost5 . Rozložení této veličiny v populaci je přibližně normální.

Počet jedinců, kteří dosáhli daného počtu správných odpovědí.
Počet jedinců, kteří dosáhli daného počtu správných odpovědí.

Na čem závisí znalost?

Průměrná znalost v závislosti na pohlaví Průměrná znalost v závislosti na vzdělání
Průměrný počet správných odpovědí (osa Y) dle pohlaví/vzdělání.

Statisticky významný je rozdíl mezi znalostmi mužů a žen, což je v souladu s očekáváním. Dle vzdělání mají vyšší znalosti vysokoškolsky vzdělaní lidé oproti středoškolákům (s maturitou). Rozdíl vzdělání pro tyto dvě skupiny je statisticky významný. Díky atypickému výběru populace (převaha studentů s nedokončeným vzděláním) však může docházet k jistému zkreslení výsledků.

Podpora jaderné energetiky

První otázka zjišťovala podporu jaderné energetiky u jednotlivců. Pro zpřesnění výsledku byla ke každé odpovědi přidána charakteristika tak, aby bylo jasné, co který postoj vyjadřuje6 . Dle předpokladu v populaci jasně převažuje výrazný „projaderný" postoj.

Otázka: „Jaký je Váš postoj k jaderné energetice v České republice?"

Podpora jaderné energetiky
Podpora jaderné energetiky.


 Přijatelnost jaderné energetiky ve vztahu ke znalostem  Přijatelnost jaderné energetiky ve vztahu ke znalostem
Přijatelnost jaderné energetiky ve vztahu ke znalostem.

Přívrženci jaderné energetiky mají lepší znalosti než ostatní.

Z výše uvedeného grafu plyne, že silné postoje (ANO, NE) jsou spojeny s vyššími znalostmi jaderné energetiky než zdrženlivější postoje (spíše ANO/NE, Nevím). Taktéž platí korelace mezi znalostmi a přijatelností jaderné energetiky .

První otázku doplňuje, konkretizuje otázka vyjadřující postoj k eventuální dostavbě jaderné elektrárny Temelín.

Otázka: „Jak byste v referendu odpověděl(a) na otázku: „Chcete, aby se v areálu jaderné elektrárny Temelín dostavěly a uvedly do provozu nové moderní jaderné bloky?"

Odpověd na referendum k dostavbě JETE. Vliv znalostí na referendum.
Odpovědi na případné referendum o dostavbě jaderné elektrárny Temelín a vztah mezi odpovědí a znalostmi.

Zajímavostí výsledku otázky je vyšší zastoupení postoje ANO než v otázce č.1., který se dá vysvětlit několika možnými příčinami:

Analogicky jako u předcházející otázky platí, že hlasující pro dostavbu Temelína mají lepší znalosti než odpůrci a nerozhodnutí.



Poznámky

1. Správná odpověď zněla: „Ke zpomalování neutronů, které jsou poté schopny rozštěpit jádro atomu.“
2. Správná odpověď je 435.
3. Správná odpověď 3,5 %. K výrobě jaderné bomby je potřeba koncentrace 93,25% či více (UIC).
4. Správná odpověď je USA.
5. Pro každého jedince je v intervalu <0..6>.
6. Konkrétně odpověď „ANO - Podpořil(a) bych výstavbu nových jaderných elektráren. (v areálu Temelínu).“, „spíše ANO - Ponechal(a) bych stávající bloky, nové prozatím nestavět.“, „Nevím“, „spíše NE - Ponechal(a) bych stávající bloky a po skončení životnosti bych nové již nestavěl.“, „NE - Všechny bloky bych co nejdříve uzavřel(a).“.