Včera jsem měl tu čest podívat se na pořad Nedělní partie televize Prima, jejími hosty byli Přemysl Sobotka (ODS) a Martin Bursík (Strana zelených). Chci se jen v krátkosti zmínit o demagogickém srovnávání ceny mýtného v České republice a Rakousku.
Předseda Strany zelených zde uváděl, že cena mýtného pro kamiony v České republice má být něco přes 4 Kč/km, zatímco v Rakousku je v přepočtu přes 9 Kč/km. A tím pádem, že by cena měla být u nás i na západě stejná.
Podívejme se však na jinou, velmi oblíbenou kritiku zelených - cena elektrické energie v České republice je při přepočtu na paritu kupní síly vyšší než v zahraničí. Ano, to je pravda, cena elektrické energie na paritu kupní síly je vyšší v české republice než v Rakousku nebo Německu, ale v absolutních cenách je cena elektrické energie nižší!
Jak si mám vysvětlit tento "dvojí metr"? Cena dálnic by měla být stejná u nás jako na západě v absolutních cenách, ale cena elektrické energie by měla být několikrát nižší?
Rozhodně nejsem žádný příznivec kamionové dopravy! Kamiony mám rád asi jako většina lidí, čili vůbec. Jsem však realista a vím, že kamiony nejezdí pro nic za nic, díky nějaké automobilové lobby. Vzrůst automobilové dopravy je dán především změnou logistických požadavků, přechod na "just in time". V tom nemůže vlaková doprava moc konkurovat. Též nejsme Švýcarsko ani Rakousko, které mají velké hory a doprava po železnici se více vyplatí, než u nás v "rovině". Přesto je určitě možné část (malou) kamionové dopravy převést na železnici.
Obávám se však, že kroky Strany zelených povedou právě opaku. Jednak zdražení elektrické energie železnici nezvýhodní. A celá decentralizace povede k úbytku dopravy po železnici - paradoxně totiž právě velké centrální zdroje (uhelné, jaderné elektrárny, automobilky, chemičky), hojně využívají železniční dopravy. Malé zdroje, větrníky, solární panely, firmy o "pár zaměstnancích" těžko vybudují železniční vlečku. A jakékoliv přemrštěné direktivní regulační zásahy (proti kamionům) budou politicky neprůchodné.