V druhém dílu analýzy dotazníkového průzkumu se zabýváme podporou jaderné energetiky a vlivem znalostí na vnímání jaderné energetiky.
Analýza znalostí
Analýza znalostí je jednou z klíčových částí celého dotazníku. V dalších částech práce se zabýváme hypotézami, zda znalosti z oboru jaderné energetiky a energetiky souvisí s postoji k jiným otázkám.
Pro zjištění znalostí bylo použito 6 znalostních otázek:
1.
K čemu slouží moderátor v reaktoru?1
2.
Z jaké látky je moderátor v jaderné elektrárně Temelín?
3.
Kolik je na světě funkčních jaderných elektráren (reaktorů)?2
4.
Jaké je průměrné obohacení uranu izotopem U235 pro temelínský reaktor (VVER1000)?
5.
Který z následujících států má nejvíce jaderných elektráren?
6.
Jak jsou dotovány obnovitelné zdroje energie v České republice? První a druhá otázka je důležitá k pochopení rozdílu mezi stávajícími elektrárnami a elektrárnou Černobyl, tedy k pochopení technických a bezpečnostních rozdílů. Třetí a pátá otázka testuje geografické a geopolitické vlastnosti. Čtvrtá otázka se zaměřuje na procento obohacení jaderného paliva, což přímo souvisí s eventuální možností zneužití. Poslední šestá otázka se týká znalosti legislativy v České republice.Tyto otázky v žádném případě nejsou pouze doménou odborníků, ale jsou spíše zaměřené na všeobecné znalosti.

Počet správných odpovědí na každou otázku.
Nejvíce zajímavým zjištěním bylo velmi vysoké procento špatných odpovědí u otázky č.5. Plných 40,32 % respondentů zvolilo možnost Francie4 . Zdá se, že tento stát je vnímán jako velmoc v počtu jaderných elektráren. Nejméně správných odpovědí bylo v otázce č. 3, kdy 43,91% osob vůbec nedokázalo odpovědět.
Ohodnocení znalostí
Součtem počtu správných odpovědí u každé osoby byla získána veličina znalost5 . Rozložení této veličiny v populaci je přibližně normální.

Počet jedinců, kteří dosáhli daného počtu správných odpovědí.
Na čem závisí znalost?
Průměrný počet správných odpovědí (osa Y) dle pohlaví/vzdělání.
Statisticky významný je rozdíl mezi znalostmi mužů a žen, což je v souladu s očekáváním. Dle vzdělání mají vyšší znalosti vysokoškolsky vzdělaní lidé oproti středoškolákům (s maturitou). Rozdíl vzdělání pro tyto dvě skupiny je statisticky významný. Díky atypickému výběru populace (převaha studentů s nedokončeným vzděláním) však může docházet k jistému zkreslení výsledků.
Podpora jaderné energetiky
První otázka zjišťovala podporu jaderné energetiky u jednotlivců. Pro zpřesnění výsledku byla ke každé odpovědi přidána charakteristika tak, aby bylo jasné, co který postoj vyjadřuje6 . Dle předpokladu v populaci jasně převažuje výrazný „projaderný" postoj.
Otázka: „Jaký je Váš postoj k jaderné energetice v České republice?"

Podpora jaderné energetiky.
Přijatelnost jaderné energetiky ve vztahu ke znalostem.
Přívrženci jaderné energetiky mají lepší znalosti než ostatní.
Z výše uvedeného grafu plyne, že silné postoje (ANO, NE) jsou spojeny s vyššími znalostmi jaderné energetiky než zdrženlivější postoje (spíše ANO/NE, Nevím). Taktéž platí korelace mezi znalostmi a přijatelností jaderné energetiky .
První otázku doplňuje, konkretizuje otázka vyjadřující postoj k eventuální dostavbě jaderné elektrárny Temelín.
Otázka: „Jak byste v referendu odpověděl(a) na otázku: „Chcete, aby se v areálu jaderné elektrárny Temelín dostavěly a uvedly do provozu nové moderní jaderné bloky?"
Odpovědi na případné referendum o dostavbě jaderné elektrárny Temelín a vztah mezi odpovědí a znalostmi.
Zajímavostí výsledku otázky je vyšší zastoupení postoje ANO než v otázce č.1., který se dá vysvětlit několika možnými příčinami:
- Otázka je jinak pochopena - jako dostavba, nikoliv nová výstavba zdroje na zelené louce.
- Úplné nepochopení první otázky.
- Došlo k ovlivnění respondenta v průběhu vyplňování dotazníku.
- Jiné vlivy.
Analogicky jako u předcházející otázky platí, že hlasující pro dostavbu Temelína mají lepší znalosti než odpůrci a nerozhodnutí.
Poznámky
1. Správná odpověď zněla: „Ke zpomalování neutronů, které jsou poté schopny rozštěpit jádro atomu.“
2. Správná odpověď je 435.
3. Správná odpověď 3,5 %. K výrobě jaderné bomby je potřeba koncentrace 93,25% či více (UIC).
4. Správná odpověď je USA.
5. Pro každého jedince je v intervalu <0..6>.
6. Konkrétně odpověď „ANO - Podpořil(a) bych výstavbu nových jaderných elektráren. (v areálu Temelínu).“, „spíše ANO - Ponechal(a) bych stávající bloky, nové prozatím nestavět.“, „Nevím“, „spíše NE - Ponechal(a) bych stávající bloky a po skončení životnosti bych nové již nestavěl.“, „NE - Všechny bloky bych co nejdříve uzavřel(a).“.