Před zveřejněním Státní energetické koncepce probíhá diskuze –
prolomit či neprolomit. Pokusíme se na tuto otázku odpovědět bez
ideologických nánosů pomoci simulačního modelu. Vyhodnotíme
vývoj energetických a ekonomických aspektů.
Energetika
je věc veřejná, proto tímto připojujeme možný pohled na
energetickou koncepci.
Pokud
někdo nechce procházet odstavce 1 až 7, může přeskočit na
odstavec 8 Závěry. Uvedené odstavce jsou uvedeny jako popis, jak
se k výsledkům dospělo.
1.
Výchozí stav – viz Graf 1
Jednotky odpovídají
metodice ERÚ:
Hrubá produkce: Produkce na svorkách
generátorů
Tuzemská hrubá spotřeba: Výroba
elektřiny+saldo
Saldo : Hrubá produkce – tuzemská hrubá
spotřeba resp import-export
Zdrojem pro model jsou dostatečně
reprezentativní údaje ze statistiky ERÚ, MPO, ČEPS v předchozích
rocích do r. 2010, průběh energetiky v dalších rocích je
modelován pomoci simulačního programu. Referenčním zdrojem je
rok 2010, simulační běh se pro tento rok liší o 1,5% od
naměřených hodnot jednotlivých zdrojů i celku a právě s touto
přesností jsou počítány další roky.
Budeme modelovat scénář, kdy budou
dostavěny 2 bloky JETE po 2000 MW s uvedením do provozu v roce 2025
výkon 4000 MW. JEDU 2000 MW budou prodlouženy v r. 2015 na dalších
2 krát 10 roků, ve sledovaném období nebude dostavěn v JEDU
další blok.
Výchozím stavem je známý stav roku
2010, bude docházet k postupnému omezování těžby uhlí a tudíž
instalovaného výkonu pro elektroenergetiku z výkonu 10 342 MW na
2696 MW v r. 2040.
Do hry vstoupí zemní plyn PPE, v
rozsahu možných dodávek a kapacit se zvýší ze současných 906
na 4230 MW v r. 2040.
Do hry vstoupí OZE, budeme zkoumat
kolik energie musí vyprodukovat, jestli to bude našich podmínkách
dosažitelné, aby byl zajištěn požadavek pro krytí brutto
spotřeby. Podle současných prognóz ERÚ a MPO bude výkon stoupat
ze současných 8% na 13,5% spotřeby brutto a dále by se neměla
zvyšovat. Pokud nebudou stačovat klasické zdroje, bude nutné
zvýšit OZE, ale za to si musíme zaplatit viz. Graf4.
2.
Instalované výkony.
Budeme
sledovat vývoj energetických zdrojů uvedený v následujícím
Grafu 1

3.
Tuzemská spotřeba brutto.
Hodnotíme tuzemskou brutto spotřebu,
protože se musí vyprodukovat energie čistá+obslužná.
Tuzemská spotřeba brutto vychází z
hodnoty 71 Twh za r. 2010.
- Varianta MPO.: Podle SEK2011
MPO bude spotřeba elektrické energie stoupat až na hodnotu 114 Twh
v roce 2040, to je zvýšení o 62%.
Toto je velmi pesimistický scénář,
my se budeme držet při zemi a navrhneme variantu REAL
- Varianta
REAL.: Budeme počítat se spotřebou 71 000 GWh v r. 2010 se
zvyšováním podle statistiky ERÚ za posledních 10 roků o 683 Gwh
ročně do roku 2040 na hodnotu 91452 GWh.
I při politických a ekonomických
turbulencích nedochází k větším výkyvům než 1 TWh ročně. V
našem případu je to celkové zvýšení o 29%.
Do modelu zavedeme oba průběhy a
posoudíme jejich vliv na elektrizační soustavu.
4.
Regulační energie.
Vzhledem k přítomnosti uhelných a
plynových regulačních bloků program počítá s dispozičním
regulačním výkonem 1400 MW+1147 MW PVE.
Na základě instalovaných výkonů,
spotřeby a regulačního výkonu program spočítá produkci
jednotlivých zdrojů a produkci celkovou v porovnání se spotřebou.
5. Produkce.
Na základě instalovaných výkonů
program spočítal produkci jednotlivých zdrojů (dle legendy tenké
čáry), silná červená – produkce, silná tmavě modrá –
spotřeba REAL (roční přírůstek 680 Gwh), silná tmavě zelená
– spotřeba stanovená na MPO.
Průsečík spotřeby s produkcí je
okamžik, od kterého je spotřeba větší než produkce.
Rozdíl mezi produkcí a spotřebou je
přebytek, který představuje saldo – podle polohy křivek kladné
nebo záporné.
U spotřeby REAL dojde k nedostatku
produkce v roce 2036, do tohoto okamžiku je bilance přebytková.
U spotřeby MPO je průsečík již v
roce 2018 a dále už je bilance ztrátová.

6. Řešení uvedeného stavu
- Varianta REAL je až do roku 2036 v
přebytku, zbývající pokles je možné řešit importem. Tedy
varianta REAL zajišťuje elektroenergetiku bez prolomení limitů.
- Varianta MPO znamená od r. 2018
neustále zvětšující se nedostatek produkce. Tato varianta
nezajišťuje vyrovnanou bilanci. Abychom zajistili energii i v
těchto nepříznivých podmínkách, budeme hledat instalované
výkony, které nám zajistí potřebnou energii.
Program spočítá na jakou hodnotu
musíme zvýšit instalovaný výkon, aby v každém okamžiku byla
bilance energie aktivní.

Uhlí, ZP a jádro mají své
technologické a geologické limity, které nelze překročit. Vodní
energie je na hranici možností produkce v ČR.
Zbývá VTE, FVE, Biom, Biop a Geot,
které umožňují zvyšování.
V dalším kroku zjistíme, kolik nás
to bude stát.
7. Vyrovnání bilance
- Vývoj instalovaných výkonů pro
variantu REAL pro spotřebu 71 – 91 Twh je uvedený v Grafu 1. Zde
OZE z hodnoty 8% mírně stoupal na 13,5% hrubé tuzemské spotřeby.
Uvedená regulační energie v odstavci 4 je postačující pro
udržení sítě v rovnováze.
- Vývoj instalovaných výkonů pro
variantu MPO pro spotřebu 71 – 114 Twh je uveden v Grafu 3.
Vidíme, že zejména od roku 2025 potřebný instalovaný výkon OZE
prudce stoupá. Vypočítané hodnoty jsou úměrné možnostem
jednotlivých zdrojů, je možné analyzovat jiné rozložení
výkonů, ale to by vyžadovalo samostatnou studii.
- Zvýšení instalovaných výkonů
způsobí i zvýšení produkce na hodnotu 114 661 Gwh při maximální
spotřebě 114 000 Gwh a produkce OZE stoupne na 45 337 Gwh, podíl
OZE tím stoupne na 40%. A to je špatná zpráva.
Jaké to přináší problémy:
- Následkem zvýšení výkonů
proměnlivých zdrojů dochází ke zvýšení nároků na regulační
energii. Při maximální spotřebě v r. 2040 se vnitřní záloha
úplně vyčerpala a musela být čerpána regulace importu +7364 Gwh
a -6443 Gwh z exportu. Tím tedy značně stoupnou náklady na
produkci a závislost na zahraniční regulaci, která v tomto
rozsahu není k dispozici.
- Dalším problémem je že bude v
přetížena přeshraniční síť následkem vysokého podílu FVE.
Výkon v přeshraniční přenosové soustavě se bude pohybovat nad
3000 MW.
Řešení přesahuje rozsah tohoto
článku, je možné ho předložit v samostatné studii.
Principiálně podobný problém jsme řešili zde
.
7. Náklady na produkci
energie.
Porovnáme náklady
na variantu REAL s náklady na variantu MPO
Jednotlivým
zdrojům jsou přiřazeny výkupní ceny. Jsou použity průměry
výkupních cen za posledních 5 roků. Ceny se mění podle ERÚ a
cen na burze. Ceny slouží pro porovnání dvou variant, nikoliv
pro účetní zhodnocení. Obě varianty mají stejné podmínky,
takže je možné srovnávat.
Při modelování je možné pro
různé úrovně využít změn cen jako parametru modelu, princip
hodnocení ale zůstává.
Je třeba si uvědomit, že při
dnešních cenách by se zvýšily náklady o 150 miliard při
maximální spotřebě na konci sledovaného období. Do toho nejsou
započítány náklady na opatřování regulační energie, která
je dražší než ceny výkupní.
V Grafu 4 je zobrazen celkový vývoj
nákladů. Je možné podrobně analyzovat jednotlivé zdroje, vliv
zvýšení regulačních nákladů u varianty MPO, to by překračovalo
rozsah článku.
Je patrné, že do roku 2018 probíhají
obě varianty téměř shodně, potom se začnou rozbíhat. To už je
otázka jaký budou mít vliv úspory energie, náběh
elektromobility a další neočekávané změny.
Je
pravděpodobné, že se další vývoj bude pohybovat někde mezi
křivkami REAL a MPO. Dále je patrné, že k tomu nárůstu
nedochází jednorázově, ale postupně.

8.
Závěry
Z
předložené analýzy je patrné, že při úspornější variantě
REAL je možné zabezpečit energii bez prolomení
těžebních limitů uhlí a
zabránit tak rozsáhlé devastaci životního prostředí.
Pokud spotřeba bude růst nad úroveň
REAL, např. MPO, dojde k překročení produkce kolem roku 2020,
bude nutné rozdíl mezi spotřebou a produkcí nahradit zvýšením
zdrojů OZE viz Graf 2 (průsečík zelené a červené). Od stejné
doby bude třeba mít finanční prostředky ke krytí nákladů na
produkci OZE (pokud nepůjdou ceny dolů).
Při variantě MPO
nebude možné zabezpečit energii bez prolomení limitů.
Při maximální spotřebě dle MPO
budou enormně stoupat náklady až na hodnotu 150 mld Kč. Za
těchto okolností je takový vývoj velmi riskantní. Díky
elektromobilitě spotřeba skutečně může stoupnout. Prolomit
limity znamená problém pouze odsunout, nikoliv řešit. Došlo by
k nevratným změnám, jak by řekl Reinhardt Heydrich – došlo by
ke konečnému řešení a to asi nechceme.
Úloha OZE vychází ze stavu, kdy
nebude možné krýt zvýšení spotřeby zdroji uhlí, plyn, jádro.
Pokud nedojde ke zlevnění OZE, v tom případě musíme počítat
ze zvýšením nákladu na produkci energie. V Grafu 4 můžeme
zjistit zvýšené náklady v miliardách na OZE v každém roce.
Na
tomto webu jsme dostatečně zdůvodnili např. zde
a zde,
proč v ČR není možné zajistit energii pouze z OZE. Ty mohou
sloužit jako doplněk. Není třeba se obávat, že nám 'ujede
vlak'. Až budou všude zamořeni neefektivními OZE z minulé doby,
my můžeme po roce 2020 využít moderních efektivních prostředků
podle potřeby energetiky. Bohužel už jsme stačili zamořit
přírodu a ekonomiku poruchovými FVE.
Bohužel OZE s sebou přinášejí
zvýšené nároky na regulaci a zálohování sítě, proto je
třeba souběžně s rozvojem elektrizační soustavy rozvíjet
regulační prostředky a nepodlehnout pokušení masové instalace
fotovoltaiky a větru a potom shánět pomoc s regulací v okolních
státech např. v Německu nebo Rakousku. Z Grafu 4 je patrný
nárůst výkonu OZE při zvyšování spotřeby v případě
varianty MPO. Jak je uvedeno v odstavci 7 dojde k enormní spotřebě
regulační energie a přetěžování přeshraničního přenosu
nad 3000 MW.
Počítá se s rozšířením zemního
plynu. Je třeba si uvědomit, že přítomnost zemního plynu
znamená zvýšení regulační energie ale i nákladů a možné
ohrožení energetické bezpečnosti.
Nezbývá nic jiného, než aby do
roku 2035 byl v provozu další blok 1000 MW nebo více v
Dukovanech. V tomto článku nemáme dosti prostoru, abychom
přístavbu Dukovan odsimulovali, jestli stačí 1 blok nebo budou
třeba další, jak to dopadne na náklady a OZE atd.
Uvedená analýza vychází z
energetických parametrů a nezahrnuje aspekty byznysu, politiky a
ideologie, to by se potom obraz energetiky mohl změnit v její
neprospěch, ale v prospěch momentálních zisků.
Tento
dokument popisuje současný stav viz. Odst. 1+ a Graf 1, který je
ale bez záruky. Mohou nastat další varianty – např. JETE, JEDU
se nedostaví, nebude prodloužen provoz JEDU, EU zruší JEDU. Jsou
to pesimistické vyhlídky, ale asi by nebylo
vhodné si myslet, že nemohou nastat a tuto možnost ignorovat.
Uvidíme, jestli si toho v nové Státní energetické koncepci
všimnou.
Zdroje:
ERÚ
– statistika
MPO
– Energetika
MPO
- Energetická koncepce
ČEPS
- data, provoz
ČSÚ
- veřejná databáze
Autorem programu a textu je Mojmír Štěrba
P.S. Čtenářům se omlouvám za rozsah článku a
podrobný popis, nebylo možné do jednoho článku více vtěsnat.
Každý odstavec by vyžadoval samostatnou studii. Kdo nechce číst
podrobnosti, může přeskočit na závěr. Pokud by měl k tématu
někdo připomínky a dotazy, rád je přijmu a dotazy odpovím.